Školní poradenské pracoviště
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
ZŠ a MŠ Velká Jesenice, okres Náchod
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje koordinátor pro problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagog, školní metodik prevence.
Koordinátor pro vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných: Mgr. Šárka Rohulánová
Speciální pedagog: Mgr. Pavla Černá
Školní metodik prevence: Mgr. Dagmar Bartoňová
Konzultace na základě předchozí domluvy na telefonních číslech:
731 414 788
491 459 262
Cíle:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
- prevence školní neúspěšnosti
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
- metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými
poradenskými zařízeními
Činnosti:
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
- reedukace dětí s SPU (hodiny spec.-ped. péče, pedagogické intervence)
- evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
- práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
- opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
- opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
- preventivní programy pro žáky
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována.
Koordinátor vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných
Mgr. Šárka Rohulánová
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost – navrhování následné péče, spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci PLPP.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – zprostředkování diagnostiky v ŠPZ, koordinace vzdělávacích opatření.
- Shromažďování odborných zpráv o žácích, jejich zajišťování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a vedení písemných záznamů o činnosti.
- Vytyčení hlavních problémů žáka a stanovení plánu podpory – druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenční činnosti.
- Odborná pomoc a vytváření preventivních intervenčních programů při školním neúspěchu.
- Koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
- Individuální konzultace pro žáky a zákonné zástupce – zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka (zákonnými zástupci).
- Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
- Vedení písemné dokumentace o všech činnostech, shromažďování odborných zpráv o žácích v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Speciální pedagog
Mgr. Pavla Černá
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s PLPP, IVP, naplňováním podpůrných opatření.
- Spolupráce na vytvoření IVP nebo PLPP a průběžné vyhodnocování jejich účinnosti, dle potřeby provádění jejich úprav.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně SVP, návrhy metod a forem práce se žáky.
- Individuální konzultace se zákonnými zástupci.
- Výuka předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence.
- Odborná pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Metodik prevence
Mgr. Dagmar Bartoňová
- Koordinace a participace minimálního preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování – vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů, nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
- Poskytování poradenských služeb žákům s projevy rizikového chování a jejich zákonným zástupcům.
- Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci (př. integrace žáků – cizinců), se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinace spolupráce školy s odbornými pracovišti a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Zajišťování nových informací o problematice projevů rizikového chování, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy.
- Vedení písemných záznamů o rozsahu a obsahu činností, navržených a realizovaných opatření.